preskoči na sadržaj

Osnovna škola Šime Budinića Zadar

 > Projekti  > SEMEP
SEMEP

SEMEP

(South-Eastern Mediterranean Sea Environmental Project)

je ekološki projekt UNESCO-a koji okuplja zemlje jugoistočnog Sredozemlja u odgoju i obrazovanju za zaštitu okoliša.

Naša škola uključila se u projekt SEMEP-a od školske godine 2007./2008.

 

 

Školski koordinator projekta je Anita Mustać, prof. biologije.


SEMEP-ovci i ekolozi na radionici "Tko gradi, ne boji se gladi!"

SEMEP-ovci i ekolozi, zajedno s prof. biologije Anitom Mustać, sudjelovali su 5. studenog 2020. u EU projektu LIFE ABC (Against Bird Crime) Udruge BIOM. Projekt LIFE ABC promiče zaštitu ptica od krivolova te je održana radionica na temu „Tko gradi, ne boji se gladi!“. Radionica je održana u školskom dvorištu jer je zbog provedbe praktičnog rada potreban veći prostor za uporabu različitog alata i materijala. Svi sudionici radionice samostalno su izradili hranilice za ptice, koje će se, nakon izlaganja na javnoj izložbi učeničkih radova na temu zaštite životinja, postaviti na stabla u školskom dvorištu.

  

Tekst i fotografija: Anita Mustać


Mediteranski dan obale - 25.rujna 2020.

Učenici 6.d, 6.e i 6.f razreda i Anita Mustać, prof. biologije obilježili su Međunarodni dan obale 25. rujna 2020. sudjelovanjem u online radionici na temu zaštite ugroženih vrsta: periske, glavate želve i morskog psa. Učenici su sudjelovali u izradi priče, crtali zaštićene životinje s ciljem upozoravanja na njihovo ugrožavanje. 

            

Tekst: Anita Mustać


Clean Up the Med 2020. - 27th edition

Od 25. do 27. rujna 2020. na području cijelog Mediterana održava se akcija Clean Up the Med 2020.  Učenici 7.d razreda naše škole podržali su akciju sudjelujući u aktivnosti praćenja stanja okoliša na plaži u blizini Marexa.

                                

Tekst i fotografija: Anita Mustać


Udruga BIOM i učenici 6.d i 6. e razreda na radionici „Ribari Sredozemlja“

Dana 25. veljače 2020. SEMEP-ovci i mladi biolozi s prof. biologije Anitom Mustać, ugostili su Antu Kodžomana, stručnog suradnika za zaštitu prirode Udruge BIOM.  U sklopu EU projekta LIFE ArtinaMreža za očuvanje morskih ptica u Jadranu bavi se problemima u očuvanju morskih ptica na području srednjeg Jadrana s naglaskom na tri vrste: sredozemni galeb (Larus audouinii), kaukal (Calonectris diomedea) i gregula (Puffinus yelkouan) koje se ubrajaju među najugroženije skupine ptica. Razlog tome je uništavanje staništa za gniježđenje, strane invazivne kopnene vrste i onečišćenje mora.

Učenici su zainteresirano pratili predavanje o ugroženim i endemskim pticama, a tijekom radionice su izradili njihove trodimenzionalne modele koje su izložili na javnoj izložbi učeničkih radova na temu zaštite ptica.

 

Tekst i fotografije: Anita Mustać


SEMEP-ovci u eTwinning projektu (Ne)Obnovljivi izvori energije

SEMEP-ovci naše škole uključeni su u eTwinning projekt (Ne)Obnovljivi izvori energije tijekom šk. god. 2019./2020. To je projekt kroz koji će učenici naučiti razlike između obnovljivih i neobnovljivih izvora energije, uočiti prednosti i nedostatke i jednih i drugih te izvući zaključak o tome koji su izvori energije bolji za opstanak života na našem planetu. U sklopu projekta planiran je posjet učenika i učitelja nekoj elektrani.
Naši učenici su u pratnji Anite Mustać, prof. biologije, posjetili Strukovnu školu Vice Vlatkovića u kojoj su razgledali solarni fotonaponski sustav, vjetrogeneratore, punionicu električnih vozila i fotonaponsku klupu za punjenje mobitela. Učenici su upoznali proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i njenu primjenu u svakodnevnom životu.

Na završetku posjeta Strukovnoj školi učenici su uživali u vožnji u električnom vozilu na fotonaponski pogon.

 

 

Tekst i fotografije: Anita Mustać


Udruga BIOM i učenici 6.d i 6. e razreda na radionici "Vodomar – mali tirkizni ribar"

Dana 5. prosinca 2019. SEMEP-ovci i mladi biolozi s prof. biologije Anitom Mustać ugostili su Antu Kodžomana, stručnog suradnika za zaštitu prirode Udruge BIOM. U sklopu EU projekta LIFE  ABC (Against Bird Crime) koji promovira zaštitu ptica od krivolova, održana je radionica na temu „Vodomar  – mali tirkizni ribar“. Učionica biologije bila je pretijesna za zainteresirane učenike koji su željeli sudjelovati na radionici. Svi sudionici radionice samostalno su izradili modele vodomara koje su izložili na javnoj izložbi učeničkih radova na temu zaštite životinja.

 

Tekst i fotografije: Anita Mustać


21. Ljetna škola SEMEP-a

21.  LJETNA ŠKOLA SEMEP-a

Komiža, 6. – 13.7. 2019.

 

Na 21. Ljetnoj školi SEMEP-a sudjelovale su učenice Nora Miletić i Stošija Štulina u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a. Ljetnu školu svečano su otvorili nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak Lukenda, ravnateljica Medicinske škole iz Dubrovnika i više savjetnice AZOO Marina Ništ, viša savjetnica za biologiju i Vesna Milić, viša savjetnica za geografiju. Nacionalna koordinatorica upoznala je sve sudionike s tijekom održavanja Ljetne škole: u prvom dijelu edukacije sudjeluju učenici i profesori na zajedničkim predavanjima i radionicama, a u drugom dijelu edukacije sudjeluju školski koordinatori.

Učenici i profesori sudjelovali su na predavanjima i radionicama:

  • predavanje „Vis - geografska i biološka obilježja“ - Anita Mustać, prof. i Nevenka Pokos, prof.
  • predavanje „Fitoaromaterapeutski pristup u liječenju pretilosti“ - Lana Ferizović Karađole, dr. med.
  • predavanje „Geopark Komiža“ – Jakša Božanić, dipl. ing.
  • Predavanje „Mikroplastika u sredozemnoj medvjedici“ –  dr. sc. Jasna Antolović
  • predavanje „Biotehnologija“ -  Klara Mladenić i Petra Škibola - Biotehnološki fakultet Sveučilišta u Rijeci
  • predavanje i radionica „Vrijednosti i kako ih propitivati“ -  Vesna Milić, viša savjetnica
  • predavanje i radionica „Verbalna i neverbalna komunikacija“ - Marina Rudenjak Lukenda, prof.
  • predavanje i radionica „Dizajniranje projektne nastave“ - Marina Ništ, prof. i Vesna Milić, prof.
  • radionica „Moja očekivanja od 21. Ljetne škole - uporaba digitalnih alata (Padlet) - Marina Ništ, viša savjetnica i Anita Mustać, prof.
  • radionica „Kviz za učenike – uporaba digitalnih alata (Kahoot)“ -  Marina Ništ, viša savjetnica i Vesna Milić, viša savjetnica
  • radionica „Pinch Pot“ - Nada Benc, defektolog
  • radionica „Planet ili plastika“ - Melba Blažić Grubelić, prof.  i Marica Kučan, prof.
  • radionica „Varaju li nas oči?“ - Ljubica Ćubrilović, prof. i Sanja Penić, prof.
  • radionica „Kako nahraniti mozak za dobro raspoloženje“ - Tina Milavić, prof. i Senada Hadžavdić, prof.
  • radionica „Cvrčak – najljepša pjesma Mediterana“ - Petra Nemet, prof. i Gabriela Marin, prof.
  • radionica „Tradicijske frizure Hrvatske u modernom ruhu“ - Sanja   Rašan, prof.
  • radionica „Makrobeskralježnjaci sedimenta morskog dna“ - Mišo Rašan, prof. i Sanja Fabac, prof.
  • radionica „Terenska nastava u Dragodid“ - Milivoj Dretar, prof. i Ljubica Čubrilović, prof.
  • radionica „Evaluacija 21. Ljetne škole - uporaba digitalnih alata (Padlet) - Marina Ništ, viša savjetnica i Anita Mustać, prof.

Nakon održanih radionica svi članovi grupa su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali na završetku prvog dijela edukacije.

Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Teme ovogodišnjih školskih projekata su:

  • Morske orgulje
  • Kap mora - Zrno soli
  • Ugrožavamo li mi njih ili oni nas?
  • Šuma liječi ili bolest spriječi
  • Moj galebe
  • Plastificiramo li more?
  • Zeleno srce grada
  • „Marica“ naša svagdašnja
  • Tragovima reciklaže - kamo ide naše smeće
  • Brodotrogir
  • Marmontova aleja
  • Aromaterapija i pamćenje
  • Povijest splitskih toplica
  • Gospodarenje tekstilnim otpadom
  • Glog - najljekovitija biljka na svijetu
  • Solana Ston
  • Od jaja do kokoši
  • NAVIS
  • EatThink - jedi sezonski i lokalno
  • Enzimi korisnog otpada
  • Uspavani rudnici
  • Naš doručak

Učenici naše škole prezentirali su naš ovogodišnji projekt:  „Kap mora – zrno soli“.

SAŽETAK projekta

Utjecaj čovjeka na okoliš – Održivi razvoj    

(Kap mora – zrno soli)

OŠ ŠIME BUDINIĆA - ZADAR

School coordinator:         Anita Mustać, prof. Biology

Students:                             Nora Miletić, Stošija Štulina

Title of the project:            A drop of sea – a grain of salt

The Impact of Humans on the Environment

SUMMARY:

A drop of sea – a grain of salt
 

The theme of this year's project is the use of salt in everyday life and its effect on human health. We studied the types of salt, its origins and other interesting facts about salt. Through practical work at the school laboratory, we presented the process of producing sea salt through sea ​​vaporization from different locations within Zadar maritime boundary and we determined its salinity.

We visited saltworks in Nin, Pag and Ston, salt museums in Nin and Pag and a salt therapy room in Zadar. At previously mentioned saltworks, salt is still made in an old, ecologically accepted way, without any technology, simply by the help of the sea, sun and wind. There are no additives in salt produced in such way, apart from the added iodine to prevent goitre. The most beautiful and the most expensive product in producing salt is fleur de sel (flower of salt) - crystals of salt from the sea surface. It is picked only in ideal weather conditions, without wind or precipitation, early in the morning or late at night.

Salt is necessary in everyday life as it enables our organism to operate normally. However, we need to pay attention to food with "hidden salt" (bread, cheese, different types of soup, etc.). Excessive consuming of salt can cause various diseases (heart diseases, kidney failure, etc.) so the recommended daily amount is 5 - 6 grams of salt (1 teaspoon).

Our conclusion was that salt is necessary for life, but we need to consume it in moderate amounts.

 

Tekst i fotografije: Anita Mustać


20. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a

20.  LJETNA ŠKOLA SEMEP-a

Komiža, 7. – 14.7. 2018.

Na 20. Ljetnoj školi SEMEP-a sudjelovale su učenice M. I. i P. V. u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a. Ljetnu školu su svečano otvorili nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak Lukenda, ravnateljica Medicinske škole iz Dubrovnika i Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju. Nacionalna koordinatorica upoznala je sve sudionike s tijekom održavanja Ljetne škole: u prvom dijelu edukacije sudjeluju učenici i nastavnici na zajedničkim predavanjima i radionicama, a u drugom dijelu edukacije sudjeluju školski koordinatori.

Učenici i nastavnici sudjelovali su na predavanjima i radionicama:

  • predavanje „Invazivne vrste biljaka i životinja na prostoru Međimurja“ - Mišo Rašan, prof.
  • predavanje „American Beauty“ - Milivoj Dretar, prof.
  • predavanje „Forenzika“ - Klara Mladenić i Petra Škibola, studentice forenzike
  • predavanje „e-portfolio“ – Marina Ništ, viša savjetnica za biologiju i Anita Mustać, prof.
  • predavanje „Konceptualne mape u funkciji osuvremenjivanja nastave“   - Marina Ništ, viša savjetnica za biologiju
  • predavanje „Digitalni alati u izradi materijala za e-portfolio 20 godina ljetne škole SEMEP-a“ – Anita Mustać, prof. biologije
  • predavanje „Svjesno opuštanje i disanje“ – Melba Blažič Grubelić, prof.
  • Kviz o vodi (Kahoot) – Anita Mustać, prof.
  • radionica „Izrada portfolia kao produkta obilježavanja 20 godina ljetne škole SEMEP-a primjenom različitih e-alata“ - mr. sc. Marina Rudenjak, Marina Ništ, prof.  Anita Mustać, prof. i Svetko Perković, dipl. ing.
  • radionica „Podvodni fotolov“ – Marica Kučan, prof. i Radovan Pucić, prof.
  • radionica „20 mi je godina tek…“ – Anita Mustać, prof. i Senada Hadžavdić, prof.
  • radionica „Eko likovni“ – Ljubica Čubrilović, prof. i Martina Brkljačić, prof.
  • radionica „Jel je domaće – domaće?“ –  Petra Nemet, prof. i Nevenka Pokos, prof.
  • radionica „Tipični folklorni plesovi hrvatskih krajeva“ - Sanja Rašan, prof.  Milivoj Dretar, prof. i Karolina Kulaš, prof.
  • radionica „Pokrovnost makrofitskih algi i morskih cvjetnica u viškom akvatoriju“ – Mišo Rašan, prof. i Sanja Fabac, prof.

Nakon održanih radionica svi članovi su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali na završetku prvog dijela edukacije.

Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Učenici naše škole su prezentirali naš ovogodišnji projekt:  „Tovarova priča“.

Utjecaj čovjeka na okoliš – Održivi razvoj 

(Tovarova priča)

 

OŠ ŠIME BUDINIĆA - ZADAR

School coordinator:         Anita Mustać, prof. Biology

Students:                         Petra Višić, Magdalena ikić

Title of the project:         Tovar's story

The Impact of Humans on the Environment

SUMMARY:

Tovar's story

The theme of this year's school project is a donkey that belongs to a endangered species, the properties of its milk and its role in community life of this area considering the fact  that this animal used to be  very important in everyday life. We've been researching the use of donkeys in Dalmatia, the nutrition of donkey milk and their abundance.

We have come to the conclusion that the number of donkeys has decreased, but also that this is a very useful and important animal for people as well as for maintaining biodiversity of this region and that its milk is extremely healthy because it contains many nutrients such as fatty acids and vitamins.  All of this was confirmed to us by the nutritionist we talked with.

We surveyed our school students in order to find out how many donkeys can still be found in the places where this animal originally lived. As part of this project we have also made practical work. We made a leaflet containing the donkey data and its nutrition table so that the students of our school and their parents get to know more about this animal.

With this project we wanted to show the usefulness of this slightly forgotten animal and its importance in preserving the biodiversity of the Dalmatian region.

  

Tekst i fotografije: Anita Mustać


POSJET FARMI MAGARACA

Dana, 21.ožujka 2018. SEMEP-ovci i ekolozi naše škole u pratnji Anite Mustać, prof. biologije, posjetili su farmu magaraca DAR-MAR U Briševu pokraj Zadra. Vlasnik farme  gospodin Damir Štulina održao nam je predavanje o uzgoju magaraca, hranjivosti magarećeg mlijeka te kakav je njegov utjecaj na ljudsko zdravlje. Nakon održanog predavanje razgledali smo magarce i sve ostale životinje koje žive na farmi (ovce, krave, kokoši, zečevi) te se uvjerili o mogućem suživotu čovjeka i životinja te ekološke poljoprivrede. Učenici su degustirali magareće mlijeko te sudjelovali u hranjenju životinja.